Friday, 16 November 2012

Asnaf Zakat

ASNAF ZAKAT : Yaitu orang-orang yang layak dan berhak menerima zakat, samada zakat fitrah atau zakat harta. Mereka ini terdapat dalam firman Allah:

“Sesungguhnya zakat-zakat itu, hanyalah untuk orang-orang fakir, orang-orang miskin, pengurus-pengurus zakat, para mu'allaf yang dibujuk hatinya, untuk (memerdekakan) budak, orang-orang yang berhutang, untuk jalan Allah dan untuk mereka yuang sedang dalam perjalanan, sebagai suatu ketetapan yang diwajibkan Allah, dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana”. (Q.S. at-Taubah : 60)
Terdapat 8 Asnaf atau orang yang layak menerima zakat. Kumpulan ini samalah dengan mereka yang berhak menerima Zakat Fitrah. Mereka itu ialah:
1. Orang fakir : Iaitu orang yang tiada harta yang boleh mencukupkan keperluan dirinya; keperluan makan, minum, pakaian dan tempat tinggal. Contohnya, seseorang itu memerlukan RM10.00 sehari tetapi dia hanya mampu memperolehi RM3.00 sahaja.
2. Orang miskin : Iaitu orang yang mempunyai harta tetapi hanya cukup memenuhi keperluan dirinya sahaja. Mereka yang tidak berkecukupan dalam perbelanjaan penghidupannya dan masih dalam keadaan kekurangan. Mereka lebih baik dari Fakir, sebagai contoh, jika sepatutnya mereka memerlukan RM10.00 sehari tetapi mereka hanya mampu memperolehi RM8.00 sahaja.
Menurut pendapat yang paling sahih golongan fakir dan miskin ini hendaklah diberi zakat agar mencukupi untuk mencukupi untuk sepanjang kehidupan mereka menurut kebiasaan umur mereka.
Keperluan perbelanjaan kahwin juga termasuk keperluan sebenar yang perlu diberi perhatian ketika mengambil kira apa yang dimiliki dan apa yang diperlukan.
3. Amil zakat : Adalah orang yang bertugas mengurus pungutan dan pembahagian zakat yang dilantik oleh pemerintah untuk mengumpul dan membahagikan zakat. Kebiasaan yang ditemui dalam masyarakat ialah Imam Masjid, Bilal, Pegawai-pegawai Agama dan seumpamanya. Mereka diberi upah dari harta zakat berdasarkan kerja yang mereka lakukan. Tidak boleh ditambah lebih dan tidak boleh dikira berdasarkan peratus tertentu daripada kutipan hasil.
Ini kerana tidak ada dalil yang mengharuskan mereka mengambil dari peratusan harta zakat yang dikumpul. Mereka hanyalah orang-orang yang diberi upah berdasarkan kerja mereka sahaja. Kalau dipersetujui RM 100 selama tempoh sebulan maka hanya  itulah sahaja hak mereka.
4. Mualaf : Atau dari ayat sebenar ‘Mu’allafatu Qulubuhum’, iaitu orang-orang yang dijinakkan hati mereka kepada Islam.
a. Agar dengan memberi zakat itu akan menguatkan imam mereka  yang baru memeluk Islam.
b. Agar dilihat oleh ahli keluarga mereka yang belum Islam dapat menarik mereka kepada Islam.
c. Agar lebih cepat menarik hati-hati mereka yang lembut dari kalangan orang kafir seperti berkawan, berjiran, bekerja bersama, berurusan bersama dan seumpamanya untuk memeluk agama Islam.
Jika mereka orang yang baru memeluk Islam (saudara baru). Mereka ini layak menerima zakat dan fitrah selama mereka belum mampu menanggung diri sendiri dan keluarga atau sehingga mereka mampu memberi zakat kepada orang lain pula.
5. Ar-Riqab : Hamba yang ingin memerdekakan dirinya. Hamba pada asal hukumnya adalah ‘Hamba Mukatab’ , iaitu hamba yang beraqad dengan tuannya untuk membebaskan diri dengan membayar secara ansuran. Apabila cukup bayaran mereka akan dibebaskan. Oleh itu zakat diberikan kepada mereka apabila mereka tidak mampu menjelaskan bayaran ansuran ini.
Termasuk juga muslim yang memerlukan harta untuk melepaskan diri dari ditawan oleh orang-orang kafir.
6. Raaghimin : Orang berhutang: Iaitu orang-orang yang berhutang dengan tujuan yang baik. Mereka dibebani hutang yang tidak mampu membayarnya. Jadi berikanlah kepadanya sebahagian  harta yang membolehkan mereka menjelaskan hutangnya yang telah matang dan mencukupkan makanan, minuman dan pakaian.
Tidak sah memberi zakat kepada orang yang berhutang kerana maksiat, seperti berjudi, meminjam dengan along (ceti) dan sebagainya, kecuali mereka telah diyakini betul-betul bertaubat.
Termasuk dalam kategori ini ialah mereka yang berhutang  untuk mengelakkan fitnah yang berlaku hasil daripada 2 orang yang bertelagah (kerana hutang), lalu dia diberikan sejumlah wang dari harta zakat untuk membayar hutang yang dilakukannya untuk tujuan tersebut, walaupun dia seorang yang kaya raya, yang mampu melunaskan hutang itu dengan hartanya.
Harus bagi seorang isteri yang mempunyai harta memberi zakat kepada suaminya yang menanggung bebanan hutang yang cukup matang dan tak mampu dilunasinya sebagaimana janji. Ini bagi mengelak berlakunya fitnah keatas keluarga tersebut.
Begitu juga harus bagi seorang kawan membantu kawannya yang menghadapi bebanan hutang yang tak mampu dibayar, walaupun sama taraf.
7. Fii Sabilillaah : Orang yang berjuang pada jalan Allah s.w.t. Maksudnya ialah lelaki yang berperang dan berjihad dengan sukarela untuk membela dan mempertahankan Islam dan mereka tidak mendapat upah dan gaji daripada harta orang Islam. Jadi diberikan zakat kepada mereka apa yang mencukupkan keperluan mereka dan keluarga mereka yang ditinggalkan sehingga mereka kembali. Walau selama mana mereka pergi dan walaupun mereka kaya raya (kecuali jika mereka menolak). Harus juga diberikan kepadanya apa yang membantunya untuk berjihad seperti pengangkutan diri dan barangannya, peralatan perang dan ubat-ubatannya.
Ulama akhir-akhir ini mengharuskan dan menjadikannya sebagai zakat ke atas pemberian kepada pembinaan Masjid, surau, Sekolah, Dewan orang ramai dan sumpamanya.
8. Ibnus Sabil (anak-anak di jalanan): Iaitu mereka yang bermusafir dengan berlandaskan syarak dan hendaklah yang diredhai Allah (terutamanya terkandas), seperti pergi menuntut ilmu, pergi untuk membantu seseorang yang dianiaya atau dizalimi, berpergian kerana bekerja mencari rezeki untuk menyara hidup dan keluarga, bukan kerana berhibur, berkelahi, membuat urusniaga yang haram dan sebagainya. Diharuskan juga membantu mereka dengan zakat bagi mereka yang terkandas dalam perjalanannya kerana melancong.

























ASNAF ZAKAT
ASNAF ZAKAT: namely those who are worthy and entitled to receive zakat, or alms tithes samada treasure. They are contained in the word of God:


"Verily, alms-charity, it is only for poor people, the poor, the management-board charity, the mu'allaf who persuaded him, for (freeing) slaves, those in debt, for the way of Allah and for their Yuan is on the way, as a statute that required Allah, and Allah is Knowing, Wise. " (Q.S. at-Tawbah: 60)

There are 8 Asnaf or person eligible to receive zakat. This collection samalah to those who deserve Zakat Fitrah. They were:

1. Indigent person: namely the incomparable treasure that should suffice her needs; purpose of food, drink, clothing and shelter. For example, a person need only RM10.00 a day but he was able to obtained the RM3.00 other features.

2. The poor: namely those who have wealth but only enough to meet her needs other features. They are not sufficient in shopping livelihood and still in a state of shortage. They are better than Fakir, for example, if they should need RM10.00 a day but they were only able to obtained the RM8.00 other features.

In the opinion of the most valid and destitute classes this charity ought to be sufficient to satisfy in order to throughout their lives according to their life habits.

Kahwin shopping purposes also include the need actually need to be addressed when taking about what is owned and what is required.

3. Amil zakat: Is the person in charge of collection and zakat pembahagian appointed by the government to collect and membahagikan zakat. Habits are encountered in the Imam Mosque, Bilal, Religion and hires for instance. They are paid from Zakat based on the work they do. It should not be added more and should not be mistaken by certain peratus than quote the results.

It kerana no arguments that require them to take from peratusan Zakat collected. They're just people who are paid based on their work other features. If dipersetujui RM 100 a month during the entire period then that is their right sake only.

4. Convert: Or of the verse actually 'Mu'allafatu Qulubuhum', namely those who tamed their hearts to Islam.
a. In order to give alms that will strengthen their new priest to embrace Islam.
b. To be seen by a Muslim family that has not been able to attract them to Islam.
c. In order to more quickly draw their hearts tender from among the heathen as consort, be neighbors, working together, for instance to deal with and embrace Islam.

If they are people who have embraced Islam (new sibling). They are eligible to receive zakat and fitrah as long as they have not been able to bear yourself and your family or that they are able to give alms to others as well.

5. Ar-Riqab: Servant to liberate themselves. Servant of the origin of the law is 'Servant Mukatab', namely beraqad servant to his master to free himself by paying the ansuran. If they paid enough to be released. By that alms given to them if they are not able to explain this ansuran fee.

It also includes Muslims who need to escape from the property held by the infidels.

6. Raaghimin: People owe: namely those who owe a good goal. They are burdened with debts that can not afford to pay. So give him the property partly explains the debt which would allow them to mature and replenish the food, drink and clothing.

Unauthorized give charity to people who owe kerana vice, such as gambling, borrowing along (moneylender) and so on, unless they repent sincerely believed.

Included in this category are those who owe to circumvent libel valid results than 2 people who bertelagah (kerana debt), then he is given a number of Zakat money to pay the debt he does for this purpose, even though he was a wealthy man, capable of paid debts with her fortune.

Must be for a wife who has a property to give zakat to her husband who bear bebanan mature enough debt and unable to nonpayment as promised. This is to circumvent libel upward force of the family.

So also must for a friend to help friends who are facing bebanan who are unable to pay the debt, even though the same extent.

7. FII Sabilillaah: People who struggle in the path of Allah swt That is the man who volunteered to fight and wage jihad to defend and defend Islam, and they do not receive wages and salaries than the wealth of Islam. So given alms to them what living on their needs and their families left behind so they come back. Although during which they go and even though they rich (unless they decline). It should also be given to what helped to jihad as self carriage and barangannya, war equipment and ubat-ubatannya.

Scholars of late require and make it as alms to the grant to the founding mosque, surau, School Council and sumpamanya crowd.

8. Ibnus Sabil (street children): namely those based bermusafir with the diredhai syarak and let God (especially terkandas), like go to study, go to help someone who is abused or wronged, is traveling kerana work for life and sustenance to menyara family, not his deep berhibur, fighting, making urusniaga is unlawful and so on. Required to also help them with alms for those who traveled up kerana terkandas his way.

No comments:

Post a Comment