Sujud TilawahSujud sekali yang dilakukan apabila selesai membaca ayat-ayat tilawah.
Sujud tilawah ialah sujud kerana membaca atau mendengar ayat al-Qur‘an yang disunatkan padanya sujud.
Doa Sujud TilawahMaknanya: "Aku sujudkan wajahku ini kepada yang menciptanya dan membentuk rupanya dan yang membuka pendengarannya dan penlihatannya. Maha Suci Allah sebaik-baik Pencipta". (HR Nawawi, Imam Ahmad dan lain-lain)
Hukum Sujud SajadahHukumnya sunat Mua'kkad atau sunat ayang amat digalakkan menurut pendapat jumhur ulama. Manakala Imam Abu Hanifah (Imam mazhab Hanafi) berkata bahawa sujud tilawah itu wajib sama ada ke atas pendengar atau pembaca.
Hukum sunat ini bersandarkan hadis yang diriwayatkan oleh Al-Syaikhain (Al-Bukhari dan Muslim) daripada Ibnu Umar katanya yang maksudnya :
Dari Umar r.a.: Pada suatu hari Jumaat, dia (Rasulullah) membaca surah al-Nahl di atas mimbar, maka ketika sampai pada ayat sajadah, dia lalu turun dan sujud. Dan para hadirin juga turut melakukan sujud. Pada hari Jumaat berikutnya, dibacanya surah berkenaan, lalu apabila sampai pada ayat sajdah dia berkata: “Wahai manusia, sebenarnya kita tidak diperintahkan (diwajibkan) sujud tilawah. Tetapi barangsiapa bersujud, dia telah melakukan yang benar. Dan barangsiapa yang tidak melakukannya, maka dia tidak mendapat dosa.” (HR Bukhari)
"Bahawasanya Rasulullah Shallahu ‘alaihi wasallam telah membaca al-Qur’an, lalu Baginda membaca satu surah yang di dalamnya ada ayat ‘sajdah’, maka Baginda pun bersujud lalu kami pun sujud bersama-sama Baginda sehingga sesetengah daripada kami tidak mendapati tempat untuk meletakkan dahinya”.Menurut hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhu tentang fadhilat melakukan sujud tilawah, Baginda bersabda yang maksudnya :
“Apabila anak Adam itu membaca ayat al-Quran yang menuntut untuk sujud, syaitan akan mengasingkan dirinya lalu menangis dan berkata:” “Celakalah! Anak Adam telah diperintahkan untuk sujud ia pun sujud, maka baginya balasan syurga, dan aku diperintahkan untuk sujud maka aku enggan, maka balasan bagiku adalah neraka. (Hadis riwayat Ibnu Majah)
Ayat-ayat SajdahAyat-ayat yang disunatkan sujud setelah membacanya, menurut mazhab Asy-Syaf‘ie, adalah seperti berikut:
1. Ayat ke 206 dari surah Al -A’raf.
2. Ayat ke 15 dari surah Al- Ra’d.
3. Ayat ke 50 dari surah Al- Nahl.
4. Ayat ke 109 dari surah Al- Isra’.
5. Ayat ke 58 dari surah Maryam.
6. Ayat ke 17 dari surah Al- Haj.
7. Ayat ke 77 dari surah Al- Haj.
8. Ayat ke 60 dari surah Al -Furqan.
9. Ayat ke 25 hingga 26 dari surah Al- Naml.
10. Ayat ke 15 dari surah Al -Sajdah.
11. Ayat ke 38 dari surah Fusshilat.
12. Ayat ke 62 dari surah Al- Najm.
13. Ayat pertama dari surah Al- Insyiqaq.
14. Ayat ke 21 dari surah Al -Insyiqaq.
15. Ayat ke 19 dari Al- ‘Alaq
Untuk mengenali ayat-ayat sajdah itu pada kebiasaannya, di dalam mushaf ditanda dengan garis dan di penghujung ayat itu ditanda dengan tanda yang berbentuk seakan-akan dom masjid sementara itu di bidainya tertulis perkataan sajdah.
Adapun hikmah pengkhususan sujud pada tempat-tempat atau ayat-ayat yang tersebut di atas kerana ayat-ayat tersebut adalah merupakan pujian bagi mereka yang bersujud dan celaan bagi yang tidak bersujud sama ada secara terang-terangan ataupun secara isyarat sebagaimana yang dinaqalkan oleh Imam Al-Qalyubiy perkataan Ibnu Hajar.(Al-Hasyiyatan 1/235).
Waktu dilakukan Sujud TilawahSujud tilawah itu sunat dilakukan apabila ayat sajdah itu dibaca di luar sembahyang bukan pada waktu-waktu yang makruh menunaikan sembahyang sama ada ia bertujuan untuk melakukan sujud atau tidak. Begitu juga sunat melakukan sujud tilawah ketika dalam sembahyang jika dibacakan ayat sajdah tersebut. Tetapi tidak disunatkan melakukan sujud tilawah jika membaca ayat sajdah itu semata-mata bertujuan (qasad) untuk melakukan sujud, kecuali jika ia membacanya pada sembahyang fardhu Subuh pada hari Jumaat adalah sunat ia melakukan sujud tilawah sekalipun ia bertujuan membacanya untuk sujud. Berdasarkan keterangan di atas tidak sunat melakukan sujud pada waktu makruh menunaikan sembahyang sekalipun ayat sajdah dibaca di luar sembahyang begitu juga ketika dalam dalam sembahyang dengan tujuan membaca ayat sajdah itu untuk melakukan sujud. Bahkan jika dibaca dalam sembahyang dengan qasad sujud tilawah lalu dia bersujud maka batallah sembahyangnya itu.
Hukum membaca ayat sajdahJika ayat sajdah itu dibaca pada waktu yang dimakruhkan menunaikan sembahyang bukan untuk tujuan sujud, tidaklah dilarang membacanya tetapi tidak disunatkan bersujud padanya, namun jika dia bersujud juga tidaklah batal sujudnya itu. Begitu juga jika dibaca ayat sajdah pada waktu makruh tersebut dengan tujuan melakukan sujud tilawah selepas waktu makruh maka tidaklah disunatkan sujud dan hukum bacaannya pada ketika itu pula adalah makruh.
Berlainan halnya jika dibaca pada waktu makruh atau sebelumnya dengan maksud untuk sujud pada waktu makruh maka dihukumkan bacaannya itu haram dan sujud tersebut adalah batal dan tidak dikira.(Al-Hasyiyatan 1/235)
Syarat-syarat sujud tilawahDi dalam kitab Al-Majmuk menurut Ashhab Syafi‘ieyah bahawa hukum sujud tilawah itu sama seperti hukum sembahyang sunat dari segi syarat-syarat sahnya sujud itu, syarat-syarat itu adalah seperti berikut:
(i) Bersih daripada hadas kecil atau besar dan juga bersih daripada najis sama ada pada tubuh badan, pakaian dan juga tempat.
(ii) Orang yang hendak melakukan sujud tilawah itu juga di kehendaki dalam keadaan menutup aurat.
(iii) Untuk melakukannya hendaklah menghadap kiblat.
(iv) Hendaklah masuk waktunya ketika melakukan sujud itu. Adapun masuknya waktu sujud itu ialah sejurus sahaja ia selesai mambaca atau mendengar keseluruhan ayat sajdah. Jika sekiranya ia bersujud sebelum lagi habis ayat itu di bacanya atau didengarnya maka sujud tilawah itu tidak sah dan tidak memadai.
Sujud Tilawah Dalam SolatCara untuk melaksanakan sujud tilawah itu ada dua keadaan iaitu ketika dalam solat dan di luar solat. Sujud tilawah boleh dilakukan di dalam solat, bahkan hukumnya adalah sunat, sama ada solat itu dilakukan secara persendirian atau berjemaah. Kedudukan makmum pula untuk melakukan sujud tilawah itu, bergantung kepada imam. Jika imam bersujud kerana ayat sajdah iaitu ayat yang menuntut sujud, maka wajib ke atas makmum mengikuti perbuatan imam dengan melakukan sujud itu kerana jika tidak, maka batallah solatnya. Sebaliknya jika imam tidak melakukannya maka makmum tidaklah dikehendaki untuk melakukan sujud. Jika dilakukannya juga, maka solatnya menjadi batal.
Akan tetapi harus dan sunat hukumnya bagi makmum melakukan sujud tilawah selepas selesai memberi salam dengan syarat jarak di antara sujud dan salam itu tidak lama. Jika sekiranya makmum tidak mengetahui bahawa imam telah melakukan sujud tilawah sehinggalah imam mengangkat kepalanya daripada sujud, maka tidaklah batal solat makmum itu. Dia dimaafkan kerana tertinggalnya daripada perbuatan imamnya itu dan juga tidak dikehendaki melakukan sujud. Sujud tilawah adalah sunat dilakukan di dalam solat sama ada pada solat yang dinyaringkan bacaan (jahar) atau pada solat yang dibaca secara suara perlahan (sir). Walau bagaimanapun bagi solat yang tidak disunatkan menyaringkan suara, sujud tilawah itu sunat dibuat oleh imam setelah dia selesai menunaikan solat supaya tidak menimbulkan kekeliruan di kalangan makmum. (Nihayah Al-Muhtaj 2/100)
Diambil daripada illat di atas (solat yang dibaca secara suara perlahan) maka begitu juga halnya pada solat yang disunatkan menyaringkan suara (jahar), sunat (mustahab) bagi imam melakukan sujud tilawah setelah selesai solat, jika (diketahui) jarak di antara imam dan makmum itu jauh sehingga dia tidak mendengar bacaan imam atau tidak dapat melihat perbuatan imam atau diselangi oleh dinding dan sebagainya bagi mengelakkan kekeliruan para makmum. (Nihayah Al-Muhtaj 2/100)
Adapun cara melakukannya ketika di dalam solat hendaklah dia sujud dengan disunatkan dia bertakbir tanpa mengangkat tangannya kerana tangan tidak diangkat ketika hendak melakukan sujud di dalam solat.
Selepas sujud iaitu bangun dari sujud tersebut untuk bangkit semula meneruskan solatnya, maka disunatkan ia bertakbir. Dia tidak wajib berniat untuk menunaikan sujud tilawah di dalam solat kerana ia sudah terkandung di dalam niat solat (iaitu dengan terkandungnya niat sujud itu kerana bacaannya) sebagaimana yang dijelaskan oleh Al-Khatib.(Al-Hasyiyatan1/238) Tetapi jika ia berniat juga hendaklah jangan di lafazkan kerana dengan lafaz itu boleh menyebabkan solatnya itu terbatal.
Syarat Melakukan Sujud Sajadah Diluar Solat
Adapun antara syaratnya adalah berdasarkan rukun tertentu antaranya ialah:
Rukun sujud sajadah di luar solat ialah:
1. Niat
2. Takbiratul-ihram
3. Sujud
4. Salam.
Walaubagaimanapun ramai kalangan ulama berpendapat, cukuplah hanya sekadar sujud sahaja, tanpa niat takbir arau salam. Ini kerana sujud itu dilakukan secara sepontan kerana menyahut seruan dalam ayat-ayat Allah.
Recitation prostration
Prostration once that is done when finished reading the verses recitations.
Recitations prostration is prostration kerana read or hear verses of the Qur'an were circumcised him prostrate.
Prostration prayer recitation
Its meaning: "I was told that my face sujudkan menciptanya and form and that apparently opened the hearing and penlihatannya. Glorified be Allah the Best of the Creator". (HR Nawawi, Imam Ahmad and others)
Prostration law Sajadah
Legal circumcision or circumcision ayang Mua'kkad very encouraged scholars jumhur opinion. When Imam Abu Hanifa (Imam Hanafi school) said that free it shall be the same bowed recitations no upward listener or reader.
The law of circumcision is relying hadith related by Al-Syaikhain (Al-Bukhari and Muslim) Ibn Umar said that rather than meaning:
From Umar: One day Friday, he (the Prophet) read surah al-Nahl in the pulpit, so when it comes to in paragraph mat, he came down and prostration. And the audience is also participating in the prostration. On a Friday next, read chapters regarding, and when to verse Sajda he said: "O people, we did not actually ordered (required) prostration recitations. But whoever prostrate, she had done the right thing. And whoever does not do that, then he does not get a sin. "(Bukhari)
"Bahawasanya Shallahu Prophet 'alaihi wasallam had read the Koran, and the king read the chapters in which there is the verse' Sajda ', the king was prostrated and then we bowed together so sesetengah king than we do not find a place to put forehead ".
According to the hadith narrated by Abu Hurayrah anhu about fadhilat prostration recitations, which means the king said:
"If the son of Adam was reading verses of the Koran that demand for prostration, Satan will alienate him and wept and said:" 'Woe! Son of Adam was ordered to prostrate he bowed, he shall reply heaven, and I was ordered to prostrate so I was reluctant, then reply to me was hell. (Hadith Ibn Majah history)
Sajdah verses
The verses are circumcised prostration after reading it, according to Ash-Syaf'ie schools, are as follows:
1. Verse 206 of surah Al-A'raf.
2. Verse 15 of Sura Al-Ra'd.
3. Verse 50 of Sura Al-Nahl.
4. Verse 109 of Surah Al-Isra '.
5. Verse 58 of Sura Maryam.
6. Verse 17 of Sura Al-Haj.
7. Verse 77 of Sura Al-Haj.
8. Verse 60 of Sura Al-Furqan.
9. Verses 25 to 26 of surah Al-Naml.
10. Verse 15 of Surah Al-Sajdah.
11. Verse 38 of sura Fusshilat.
12. Verse 62 of Sura Al-Najm.
13. The first verse of the surah Al-Insyiqaq.
14. Verse 21 of Sura Al-Insyiqaq.
15. Verse 19 of Al-'Alaq
To recognize that Sajdah verses on his custom, in a signed copy of the line and at the end of the verse was signed with the sign shaped as if dom mosque while it was in the written word Sajdah bidainya.
The wisdom of specialization prostrate on the places or the verses above kerana these verses is a tribute to those who bow down and prostrate censure for the same time there is no overt or a gesture as dinaqalkan by Imam Al- Qalyubiy words of Ibn Hajar. (Al-Hasyiyatan 1/235).
When done Prostration recitation
Prostration recitations that circumcision is done when the verse is read out Sajdah praying instead at times perform the prayers together makruh there he aims to make a bow or not. Likewise circumcision prostration in prayer recitations as if recited the verse Sajda. But not circumcised prostration Sajdah verse recitations if you read it solely aims (qasad) for prostration, unless he read the obligatory Fajr prayer on a Friday is the circumcision he prostration recitations though he intended to read it to bow down. Based on the information above is not circumcision prostration during prayer is makrooh perform Sajdah verse even read outside of prayer as well as in the prayer in order to read the verse Sajdah prostration. Even if it is read in synagogue recitations with qasad prostration and he prostrated then violate the sembahyangnya it.
The law reads verses Sajda
If Sajdah verse was read at the dimakruhkan performing prostration prayer is not for the purpose, it is not forbidden to read it but not circumcised prostrate to him, but if he is prostrating prostration also not canceled it. Likewise if you read verse Sajda makruh time with a goal after prostration recitations makruh time it is not circumcised prostration and reading law in the meantime is also makruh.
Unlike the case when read at makruh or earlier in order to worship at it makruh judged recitation prostration is unlawful and void and not mistaken. (Al-Hasyiyatan 1/235)
Terms bowed recitations
In the book Al-Majmuk by Ashhab Syafi'ieyah bowed recitations that free is the same law as the law of prayer circumcision in terms of validity prostrate conditions that those conditions are as follows:
(I) Net hadas than small or large and also clean than there is in the body the same unclean body, clothes and place.
(Ii) Those who want to do the prostration recitations were also wants the state to close aurat.
(Iii) To do ought facing the Qiblah.
(Iv) Let the time go when it's prostration. The inclusion of a bow it was a moment he finished sake only read something or hear a whole paragraph Sajda. If it were prostrated himself before he finished the verse again in reading or hearing the recitations prostration is illegal and inadequate.
Recitation prostration in prayer
How to perform prostration recitations namely that there are two circumstances when in prayer and outside the prayer. Prostration recitations may be done in prayer, even the law is that circumcision, the same was done there praying persendirian or congregation. Position congregation anyway to do prostration recitations that, depending on the priest. If priests prostrated kerana Sajdah verse verses demanding namely prostration, it is compulsory to the congregation following the actions that the priest with his deep prostration otherwise violate the solatnya. Conversely, if the priest is not the congregation did not want to do the prostration. If it does well, then solatnya become void.
But the need for legal and circumcision congregation after complete prostration recitations greet with the terms distance between bow and the greeting was not long. If it were not aware that free congregation priests prostration until well recitations priest bowed his head instead, the congregation's prayer is not invalidated. He excused his deep tertinggalnya than his priest's actions and also undesirable prostration. Prostration recitations is circumcision done in the same prayer is in prayer that dinyaringkan reading (Jahar) or the prayers were read in a low voice (sir). Even after all the prayers that are not circumcised menyaringkan sound, bowed recitations that circumcision was made by the priest after he finished performing prayers so as not to cause confusion among the congregation. (Al-Muhtaj Nihayah 2/100)
Taken than illat above (prayers were read in a low voice) so as well as the prayers were circumcised menyaringkan sound (Jahar), circumcision (mustahab) for the priest after prostrate in prayer recitations, if the (unknown) distance between the priest and the congregation that much so he did not hear the readings can not see the imam or priest or actions interspersed by a wall and so to circumvent the errors of the congregation. (Al-Muhtaj Nihayah 2/100)
As for how to do it when in prayer he should bow down to him circumcised kerana bertakbir without lifting his hand is not raised when trying to perform prostration in prayer.
After waking up from prostration prostration namely the solatnya continue to rise initially, then he bertakbir circumcised. He did not intend to perform the obligatory prostration in prayer recitations kerana she already contained in the prayer intentions (namely with the intention of prostrating it terkandungnya his deep reading) as described by Al-Khatib. (Al-Hasyiyatan1/238) But if he intends to also let not in lafazkan kerana with lafadz it may cause solatnya it terbatal.
Terms Performing Prostration Sajadah Beyond prayer
As for the condition is based on certain pillars which are:
Pillars prostration prayer mat outside is:
1. Intention
2. Takbiratul-ihram
3. Prostration
4. Greetings.
Walaubagaimanapun crowded among scholars argue, just enough prostration sake only, without the intention of takbir arau greetings. It's his deep prostration is done sepontan kerana answer the call in the verses of Allah.
No comments:
Post a Comment