Friday 9 November 2012

Kisah Nabi Syuaib (the history of Syuaib Prophet)


Kaum Madyam, kaumnya Nabi Syu'ib, adalah segolongan bangsa Arab yang tinggal di sebuah daerah bernama "Ma'an" di pinggir negeri Syam. Mereka terdiri dari orang-orang kafir tidak mengenal Tuhan Yang Maha Esa. Mereka menyembah kepada "Aikah" iaitu sebidang padang pasir yang ditumbuhi beberapa pohon dan tanam-tanaman. Cara hidup dan istiadat mereka sudah sangat jauh dari ajaran agama dan pengajaran nabi-nabi sebelum Nabi Syu’ib a.s.


Banyak orang di zaman kita beranggapan bahawa agama hanya merupakan program-program yang kosong dan nilai-nilai akhlak semata. Ini adalah keyakinan klasik dan salah. Pada hakikatnya, agama adalah sistem dalam kehidupan dan pergaulan. Intinya ialah hubungan dengan Allah s.w.t. Oleh kerana itu, usaha memisahkan antara masalah-masalah tauhid dan perilaku manusia dalam kehidupan mereka sehari-hari bererti memisahkan agama dari kehidupan dan mengubahnya menjadi adat- istiadat, tradisi-tradisi, dan acara-acara ritual yang hampa. Kisah Nabi Syu’ib menampakkan hal yang demikian secara jelas.


Allah s.w.t mengutus Syu’ib pada penduduk Madyan:


"Dan kepada (penduduk) Madyan (kami utus) saudara mereka, Syu 'ib. Ia berkata: 'Hai kaumku, sembahlah Allah, sekali-kali tiada Tuhan bagimu selain Dia.'" (QS. Hud: 84)


Ini adalah dakwah yang sama yang diserukan oleh setiap nabi. Dalam hal ini tidak ada perbezaan antara satu nabi dan nabi yang lain. Ia merupakan dasar akidah dan tanpa dasar ini mustahil suatu bangunan akan berdiri. Setelah peletakan bangunan tersebut, Syu’ib mulai menyuarakan dakwahnya:


"Dan janganlah kamu kurangi takaran dan timbangan. Sesungguhnya aku melihat kamu dalam keadaan yang baik (mampu) dan sesungguhnya aku khawatir terhadapmu akan azab hari yang membinasakan (kiamat)." (QS. Hud: 84)


Setelah menjelaskan masalah tauhid secara langsung, Nabi Syu’ib berpindah pada masalah muamalah sehari-hari yang berkenaan dengan kejujuran dan keadilan. Adalah hal yang terkenal pada penduduk Madyan bahawa mereka mengurangi timbangan dan mereka tidak memberikan hak-hak manusia. Ini adalah suatu kehinaan yang menyentuh kesucian hati dan tangan sebagaimana menyentuh kesempurnaan harga diri dan kemuliaan.


Para penduduk Madyan beranggapan bahawa mengurangi timbangan adalah salah satu bentuk kelihaian dan kepandaian dalam jual-beli serta bentuk kelicikan dalam mengambil dan membeli. Kemudian nabi mereka datang dan mengingatkan bahawa hal tersebut merupakan hal yang hina dan termasuk pencurian. Nabi Syu’ib memberitahukan kepada mereka bahawa beliau khawatir jika mereka meneruskan perbuatan keji itu nescaya akan turun kepada mereka azab di mana manusia tidak akan dapat menghindar dari seksaan itu. Perhatikanlah bagaimana campur tangan Islam melalui Nabi Syu’ib yang diutus kepada manusia di mana ia memperhatikan persoalan jual-beli dan mengawasinya:


"Hai kaumku, cukupkanlah takaran dan timbangan dengan adil, dan janganlah kamu merugikan manusia terhadap hak-hak mereka dan janganlah kamu membuat kejahatan di muka bumi dengan membuat kerosakan." (QS. Hud: 85)


Nabi Syu’ib meneruskan misi dakwahnya. Beliau mengulang-ulangi nasihatnya kepada mereka dengan cara yang baik dan mengajak ke jalan yang baik, tidak ke jalan yang buruk; beliau menghimbau kepada mereka untuk menegakkan timbangan dengan keadilan dan kebenaran dan mengingatkan mereka agar jangan merampas hak-hak orang lain. Merampas hak-hak orang lain itu tidak terbatas pada jual-beli saja, namun juga berhubungan dengan perbuatan-perbuatan lainnya; beliau memerintahkan mereka untuk menegakkan timbangan keadilan dan kejujuran. Demikianlah seruan dari agama tauhid dan akidah tauhid di mana ia selalu menyuarakan kejujuran dan keadilan.


Agama selalu memerintahkan manusia untuk menjalin kerjasama sesama mereka dalam kehidupan sehari-hari dengan cara-cara yang bijaksana dan baik, baik menyangkut hubungan kerja, hubungan peribadi mahupun hubungan lainnya. Al-Quran al-Karim mengatakan: "Dan janganlah kamu merugikan manusia terhadap hak-hak mereka. "Dan kata as-Syai' (sesuatu) dalam ayat tersebut diucapkan kepada hal-hal yang bersifat materi dan yang bersifat non-materi (rohani) di mana masuk dalam kategori itu perbuatan-perbuatan dan hubungan-hubungan yang menghasilkan. Al-Quran melarang segala bentuk kezaliman, baik kezaliman berkenaan dengan menimbang buah-buahan atau sayur- sayuran mahupun kezaliman dalam bentuk tidak memberikan penghargaan terhadap usaha manusia dan pekerjaan mereka. Sebab, kelaliman terhadap manusia akan menciptakan suasana ketidakharmonisan yang berakibat pada timbulnya penderitaan, sikap putus asa, dan sikap tidak peduli, sehingga pada akhirnya hubungan sesama manusia berjalan tidak harmonis dan menimbulkan kegoncangan dalam kehidupan. Oleh kerana itu, Al-Quran mengingatkan agar jangan sampai ada manusia yang berbuat kerosakan di muka bumi:


"Dan janganlah kamu membuat kejahatan di muka bumi dengan membuat kerosakan. Sisa (keuntungan) dari Allah adalah lebih baik bagimu jika kamu orang-orang yang beriman. Dan aku bukanlah seorang penjaga atas dirimu." (QS. Hud: 85-86)


Yang di maksud al-'Atsu ialah sengaja membuat kerosakan dan bertujuan untuk membuat kerosakan. Janganlah kalian membuat kerosakan di muka bumi; janganlah kalian sengaja untuk menciptakan keonaran di muka bumi. Apa yang ada di sisi Allah s.w.t adalah hal yang terbaik buat kalian jika kalian benar-benar beriman. Kemudian Nabi Syu’ib memberitahu kepada mereka bahawa ia tidak memiliki sesuatu kepada mereka; ia tidak dapat menguasai mereka tidak juga ia selalu mengawasi mereka. Beliau hanya sekadar seorang rasul atau utusan untuk menyampaikan ajaran Tuhannya:


"Dan aku bukanlah seorang penjaga atas dirimu. " (QS. Hud: 86)


Dengan cara yang demikian, Nabi Syu’ib menjelaskan kaumnya bahawa masalah yang mereka hadapi saat ini sangat penting dan sangat serius, bahkan sangat berat. Beliau memberitahu mereka akibat yang bakal mereka terima jika mereka membuat kerosakan. Selesailah bahagian pertama dari dialog Nabi Syu’ib bersama kaumnya. Nabi Syu’ib telah mengawali pembicaraan dan kaumnya mendengarkan. Kemudian beliau berhenti dari pembicaraannya dan sekarang kaum membuka pembicaraan:


"Mereka berkata: 'Hai Syu’ib, apakah agamamu yang menyuruh agar kami meninggalkan apa yang disembah oleh bapak-bapak kami atau melarang dan berbuat apa yang kami kehendaki tentang harta kami. Sesungguhnya kamu adalah orang yang sangat penyantun lagi berakal " (QS. Hud: 87)


Para penduduk Madyan yang kafir mereka biasa merampok dan menyembah al-Aikah, yaitu pohon dari al-Aik yang dikelilingi oleh dahan- dahan yang berputar di sekelilingnya. Mereka termasuk orang-orang yang menjalin hubungan sesama manusia dengan cara-cara yang sangat keji. Mereka suka mengurangi timbangan; mereka mengambil yang lebih darinya dan tidak menghiraukan kekurangannya. Perhatikanlah semua itu dalam dialog mereka bersama Syu’ib. Mereka berkata, "wahai Syu’ib apakah agamamu yang memerintahkanmu...?" Seakan-akan agama ini mendorong Syu’ib dan membisikinya serta memerintahnya sehingga ia mentaati tanpa pertimbangan dan pemikiran. Sungguh Syu’ib telah berubah dengan agamanya itu menjadi alat yang bergerak dan alat yang tidak sedar. Demikianlah celaan dan tuduhan keji yang dialamatkan oleh kaum Nabi Syu’ib kepadanya. Agama Syu’ib telah membuatnya gila dan membuatnya nekad untuk memerintahkan mereka meninggalkan apa yang selama ini mereka sembah dan disembah oleh kakek-kakek mereka. Kakek-kakek mereka telah menyembah tumbuh-tumbuhan dan pohon- pohonan sementara agama Syu’ib memerintahkan mereka untuk hanya menyembah Allah s.w.t. Kenekatan model apa dari Syu’ib ini?


Dengan ejekan dan penghinaan ini, Nabi Syu’ib menghadapi dialog yang terjadi dengan mereka. Kemudian mereka kembali bertanya-tanya dengan penuh keheranan dan dengan nada mengejek: "Apakah agamamu yang menyuruh agar kami meninggalkan apa yang disembah oleh bapak- bapak kami." Tidakkah engkau sedar wahai Syu’ib bahawa agamamu ingin mencampuri keinginan kita dan cara kita menggunakan harta kita? Apakah hubungan keimanan dan salat dengan muamalah materi?


Dengan pertanyaan ini, kaum Nabi Syu’ib mengira bahawa mereka mencapai suatu tingkat kecerdasan. Mereka mengemukakan di hadapannya masalah keimanan, dan mereka mengingkari adanya keterkaitan antara perilaku manusia dan muamalah mereka serta perekonomian mereka. Ini adalah masalah yang klasik; ini adalah usaha untuk memisahkan antara ekonomi dan Islam di mana setiap nabi justru di utus untuknya meskipun nama-nama mereka berbeza-beza; ini adalah masalah kuno yang diungkap oleh kaum Nabi Syu’ib di mana mereka mengingkari bahawa agama turut campur dalam kehidupan sehari-hari mereka, perekonomian mereka dan cara mereka menggunakan harta mereka. Mereka menganggap bahawa menginfakkan harta atau menggunakannya atau menghambur-hamburkannya adalah suatu yang tidak berhubungan dengan agama. Hal itu menyangkut kebebasan peribadi manusia. Bukankah itu hartanya yang khusus lalu mengapa agama turut campur di dalamnya?


Demikianlah pemahaman kaum Nabi Syu’ib kepada Islam yang dibawa oleh Nabi Syu’ib. Kami kira pemahaman demikian sedikit atau banyak tidak berbeza dengan pemahaman banyak masyarakat di zaman kita sekarang mereka menganggap bahawasanya Islam tidak memiliki kaitan dengan kehidupan peribadi manusia dan kehidupan perekonomian mereka. Oleh kerana itu, manusia dapat menggunakan harta mereka sesuai dengan kemahuan mereka: "Sesungguhnya kamu adalah orang yang sangat penyantun lagi berakal."


Mereka ingin mengatakan kepada Nabi Syu’ib, seandainya engkau seorang yang bijaksana dan memiliki pemikiran yang matang nescaya engkau tidak akan mengatakan apa yang telah engkau katakan. Mereka kembali mengejek Nabi Syu’ib dan merendahkan dakwahnya. Seandainya Anda bertanya kepada kaum Nabi Syu’ib tentang pemahaman agama mereka maka mereka pasti mengingkari bahawa agama adalah sebagai sistem dalam kehidupan yang menjadikan hidup lebih mulia, lebih suci, lebih adil dan lebih pantas manusia untuk menjabat sebagai khalifatullah di muka bumi; seandainya Anda bertanya kepada mereka tentang agama nescaya mereka memberitahumu bahawa ia hanya berupa kumpulan nilai-nilai rohani yang baik yang tidak mewarnai kehidupan sehari-hari. Dengan pemahaman seperti ini, agama hanya sekadar hiasan. Ini adalah pemahaman yang menggelikan kerana Allah s.w.t mengutus para nabi dan ajaran-ajaran yang mereka bawa bukan untuk perhiasan dan main- mainan.


Maha Suci Allah s.w.t dari semua itu. Allah s.w.t mengutus para nabi-Nya dengan membawa sistem baru dalam kehidupan, yaitu sistem yang mencakup nilai-nilai dan pemikiran-pemikiran yang itu semua tidak akan bermakna jika tidak berubah menjadi suatu sistem dalam kehidupan secara umum dan mengatur kehidupan secara khusus. Dengan pemahaman seperti inilah agama menjadi mulai dan agama menjadi benar adanya. Dan dengan asumsi seperti ini, kita memahami seberapa jauh campur tangan agama dalam persoalan-persoalan kehidupan sehari- hari: dimulai dari hubungan-hubungan cinta sampai undang-undang perkahwinan, bahkan cara mengambil keputusan hidup sampai sistem dalam menginfakkan wang dan menggunakannya, juga sistem dalam cara menggunakan dan mengagihkan kekayaan dan sebagainya. Jika manusia memahami agama seperti ini maka jadilah agama sesuatu kebenaran. Dan kalau tidak, agama laksana puing-puing saja.


Nabi Syu’ib mengetahui bahawa kaumnya mengejeknya kerana mereka menganggap agama tidak turut campur dalam kehidupan sehari-hari. Namun, beliau menghadapi semua itu dengan penuh kelembutan dan kasih sayang kerana beliau yakin apa yang beliau bawa adalah kebenaran. Beliau tidak peduli dengan ejekan mereka dan tidak tersinggung dengannya dan tidak mempersoalkan hal itu; beliau memberi pengertian kepada mereka bahawa beliau berada di atas kebenaran dari Tuhannya; beliau adalah seorang nabi yang mengetahui kebenaran; beliau tidak melarang mereka untuk meninggalkan sesuatu yang di balik larangan itu mendatangkan keuntungan peribadi buatnya; beliau tidak ingin menasihati mereka dalam kejujuran agar pasar menjadi sepi dan kerananya beliau mengambil manfaat; beliau hanya sekadar seorang nabi di mana dakwah setiap nabi tergambar dalam ungkapan yang singkat:


"Aku tidak bermaksud kecuali (mendatangkan) perbaikan selama aku masih berkesanggupan. " (QS. Hud: 88)


Yang beliau inginkan hanya al-Islah (usaha membuat perbaikan). Demikianlah kandungan dan inti dakwah para nabi yang sebenarnya. Mereka adalah al-Muslihun, yaitu orang-orang yang membuat perbaikan; mereka memperbaiki akal, memperbaiki hati dan memperbaiki kehidupan yang umum dan kehidupan yang khusus:


"Syu’ib berkata: 'Hai kaumku, bagaimana fikiranku jika aku mempunyai bukti yang nyata dari Tuhanku dan dianugerahi-Nya aku dari-Nya rezeki yang baik (patutkah aku menyalahi perintah-Nya)? Dan aku tidak berkehendak menyalahi kamu (dengan mengerjakan) apa yang aku larang. Aku tidak bermaksud kecuali (mendatangkan) perbaikan selama aku masih berkesanggupan. Dan tidak ada taufik bagiku melainkan dengan (pertolongan) Allah. Hanya kepada Allah bertawakal dan hanya kepada-Nya-lah
aku kembali.'" (QS. Hud: 88)


Setelah Nabi Syu’ib menjelaskan tujuan-tujuannya kepada mereka dan menyingkapkan kebenaran dakwahnya, beliau mulai mengotak-atik akal- akal mereka; beliau mengungkapkan kepada mereka bagaimana pergelutan orang-orang sebelum mereka dengan para nabi sebelumnya, yaitu kaum Nabi Nuh, kaum Nabi Hud, kaum Nabi Saleh, dan kaum Nabi Luth yang masa mereka tidak jauh dengan masa Nabi Syu’ib. Beliau mulai berdialog dengan mereka dan mengingatkan mereka bahawa sikap penentangan mereka justru akan mendatangkan seksaan bagi mereka. Nabi Syu’ib mengingatkan mereka bagaimana nasib orang-orang yang mendustakan kebenaran:


"Hai kaumku, janganlah hendaknya pertentangan antara aku (dengan kamu) menyebabkan kamu menjadi jahat hingga kamu ditimpa azab seperti yang menimpa kaum Nuh atau kaum Hud atau kaum Saleh, sedang kaum Luth tidak (pula) jauh (tempatnya) dari kamu. Dan mohonlah ampun dari Tuhanmu kemudian bertaubatlah kepada- Nya,sesungguhnya Tuhanku Maha Penyayang lagi Maha Pengasih. " (QS. Hud: 89-90)


Usai Nabi Syu’ib berdakwah kepada Allah s.w.t dan menjelaskan al-ishlah (usaha memperbaiki masyarakat) dan mengingatkan mereka bahaya penentangan serta menakut-nakuti mereka dengan menceritakan kembali seksaan yang diterima orang-orang yang berbohong sebelum mereka. Meskipun demikian, Nabi Syu’ib tetap membukakan pintu pengampunan dan pintu taubat bagi mereka. Beliau menunjukkan kepada mereka kasih sayang Tuhannya Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Namun kaum Nabi Syu’ib memilih azab. Kekerasan hati mereka dan keinginan mereka untuk mendapatkan harta yang haram serta rasa puas dengan sistem yang mengatur mereka, semua itu menyebabkan mereka menolak kebenaran:


"Mereka berkata: 'Hai Syu’ib, kami tidak banyak mengerti tentang apa yang kamu katakan itu.'" (QS. Hud: 91)


Kami tidak memahamimu. Engkau adalah seorang yang mengacau; engkau mengatakan sesuatu yang tidak dimengerti:


"Dan sesungguhnya kami benar-benar melihat kamu seorang yang lemah di antara kami." (QS. Hud: 91)


Beliau dikatakan sebagai orang yang lemah kerana orang-orang fakir dan orang-orang yang menderita adalah orang-orang yang beriman padanya, sedangkan orang-orang kaya dan para pembesar telah menentang mereka. Demikianlah pertimbangan umumnya manusia yang tidak memiliki kekuatan cukup untuk menghadapi kebenaran dakwah Nabi Syu’ib di mana beliau dianggap sebagai orang yang lemah:


"Kalau tidaklah kerana keluargamu tentulah kami akan merejammu."(QS. Hud: 91)


Seandainya kalau bukan kerana keluargamu dan kaummu dan orang-orang yang mengikutimu nescaya kami akan menggali suatu lubang dan kami akan bunuh kamu di lubang itu dengan cara melempari kamu dengan batu:


"Sedang kamu pun bukanlah seorang yang berwibawa di sisi kami." (QS. Hud: 92)


Kaum Nabi Syu’ib berpindah dari cara mengejek pada cara menyerang. Nabi Syu’ib telah menyampaikan bukti kepada mereka setelah mereka mengejeknya, lalu mereka mengubah cara mereka berdialog. Mereka memberitahunya bahawa mereka tidak memahami apa yang beliau katakan dan mereka melihat bahawa Nabi Syu’ib sebagai orang yang lemah dan hina. Dan seandainya kalau bukan kerana mereka takut (kasihan)
kepada keluarganya nescaya mereka akan membunuhnya. Mereka menampakkan kebencian kepada Nabi Syu’ib dan ingin sekali untuk membunuhnya kalau bukan kerana alasan-alasan yang berhubungan dengan keluarganya. Menghadapi ancaman itu, Nabi Syu’ib tetap menunjukkan sikap lembutnya lalu beliau bertanya kepada mereka dengan maksud untuk menggugah ke sekian kalinya akal mereka:


"Syu’ib menjawab: 'Hai kaumku, apakah keluargaku lebih terhormat menurut pandanganmu daripada Allah. " (QS. Hud: 92)


Apakah cukup rasional jika mereka membayangkan hal tersebut? Mereka melupakan hakikat kekuatan yang mengatur alam. Sesungguhnya hanya Allah s.w.t Yang Maha Mulia dan Maha Kuat. Seharusnya mereka mengingat hal itu; seharusnya seseorang tidak takut kepada apapun selain Allah s.w.t dan tidak membandingkan kekuatan di alam wujud ini dengan kekuatan Allah s.w.t. Hanya Allah s.w.t Yang Kuat dan hanya Dia yang mengatur hamba-hamba-Nya.


Tampak bahawa kaum Nabi Syu’ib mulai kesal dan semakin kesal dengannya, lalu berkumpullah para pembesar kaumnya:


"Pemuka-pemuka dari kaum Syu'ib yang menyombongkan diri berkata: 'Sesungguhnya kami akan mengusir kamu hai Syu’ib dan dengan orang-orang yang beriman bersamamu dari kota kami, kecuali kamu kembali kepada agama kami.'" (QS. al-A'raf: 88)


Mereka menggunakan tahap baru dengan cara mengancam Nabi Syu’ib; mereka mengancamnya untuk membunuh dan mengusir dari desa mereka; mereka memberi pilihan kepada Nabi Syu’ib antara terusir dan kembali kepada agama mereka yang menyembah pohon-pohon dan benda-benda mati. Nabi Syu’ib memberitahu kepada mereka bahawa masalah kembalinya ia ke agama mereka adalah masalah yang tidak berhubungan dengan masalah-masalah yang disebutkan dalam perjanjian. Sungguh Allah s.w.t telah menyelamatkan beliau dari agama mereka lalu bagaimana beliau kembali lagi padanya? Beliau yang mengajak mereka pada agama tauhid lalu bagaimana beliau mengajak mereka untuk kembali pada kesyirikan dan kekufuran? Beliau mengajak mereka dengan cara yang lembut dan kasih sayang sementara mereka
mengancamnya dengan kekuatan.


Demikianlah pertentangan antara Nabi Syu’ib dan kaumnya semakin berlanjutan. Nabi Syu’ib memegang amanat dakwah untuk menghadapi para pembesar, para pendusta, dan para penguasa kaumnya. Akhirnya, Nabi Syu’ib mulai mengetahui bahawa mereka tidak lagi memiliki harapan kerana mereka telah berpaling dari Allah s.w.t:


"Sedang Allah kamu jadikan sesuatu yang terbuang di belakangmu? Sesungguhnya pengetahuan Tuhanku meliputi apa yang kamu kerjakan. Dan (dia berkata): 'Hai kaumku, berbuatlah menurut kemampuanmu, sesungguhnya aku pun berbuat (pula). Kelak kamu akan mengetahui siapa yang akan ditimpa azab yang menghinakannya dan siapa yang berdusta. Dan tunggulah azab (Tuhan). Sesungguhnya aku pun menunggu bersama kamu." (QS. Hud: 92-93)


Nabi Syu’ib berlepas diri dari mereka. Mereka telah berpaling dari agama Allah s.w.t bahkan telah mendustakan nabi-Nya dan menuduhnya bahawa ia tersihir dan seorang pembohong. Maka, setiap orang hendaklah melakukan apa saja yang diinginkannya dan hendaklah mereka menunggu azab Allah s.w.t. Kemudian pergelutan antara Nabi Syu’ib dan kaumnya berakhir adanya fasa baru. Mereka meminta kepada Nabi Syu’ib untuk mendatangkan azab dari langit jika beliau termasuk orang-orang yang benar. Dengan nada mencabar dan menentang, mereka berkata: "di mana azab itu, di mana seksaan yang dijanjikan itu? Mengapa terlambat datang?"


Mereka mengejek Nabi Syu’ib dan beliau dengan tenang menunggu datangnya azab Allah s.w.t. Allah s.w.t mewahyukan kepada beliau agar keluar bersama orang-orang mukmin dari desa tersebut. Akhirnya, Nabi Syu’ib keluar bersama para pengikutnya dan datanglah azab Allah s.w.t:


"Dan tatkala datang azab Kami. Kami selamatkan Syu’ib dan orang- orang yang beriman bersama-sama dengan dia dengan rahmat dari kami, dan orang-orang lalim dibinasakan oleh satu suara yang mengguntur, lalu jadilah mereka mati bergelimpangan di rumahnya. Seolah-olah mereka belum pernah berdiam di tempat itu. Ingatlah, kebinasaan bagi penduduk Madyan sebagaimana kaum Tsamud telah binasa." (QS. Hud: 94-95)


Ia adalah teriakan sekali saja satu suara yang datang kepada mereka dari celah-celah awan yang menyelimuti. Mula-mula mereka barangkali bergembira kerana membayangkan itu akan membawa hujan tetapi mereka dikejutkan ketika datang kepada mereka seksaan yang besar pada hari yang besar.


Selesailah masalah ini. Mereka menyedari bahawa teriakan itu membawa bencana buat mereka; teriakan itu menghanguskan setiap makhluk yang ada di dalam negeri itu. Mereka tidak mampu bergerak dan tidak mampu menyembunyikan diri dan tidak pula mereka dapat menyelamatkan diri mereka.
























The history of Syuaib Prophet

The Madyam, Prophet Syu'ib his people, is the class of the Arabs who lived in an area called "Ma'an" the country on the edge of Sham. They consist of the unbelievers do not know the Lord Almighty. They worship the "Thicket" namely a plot of desert covered with some trees and plants. Way of life and their customs are very far from the teachings of religion and the teachings of the prophets before Prophet Syu'ib as


Many people in our day are only assume that free religious programs are empty and moral values ​​alone. This is a classic and one conviction. In essence, religion is a system of life and relationships. The point is that a relationship with God s.w.t. By his deep, the efforts to separate the issues of monotheism and human behavior in their daily lives bererti separating religion from life and turn it into customs, traditions, and rituals are empty. The story of Prophet Syu'ib reveal such things clearly.

Allah Almighty sent Syu'ib the Madyan people:

"And the (population) Madyan (We sent) their brother, Syu 'ib. He said:' O my people, worship Allah, occasionally there is no god other than Him. '" (Surah Hud: 84)

It is the same mission called by every prophet. In this case there is no distinction between the prophet and other prophets. It is the basis of faith, and this is impossible without a foundation of a building will stand. After the laying of the building, Syu'ib began voicing his message:

"And do not reduce the dose and weight. Surely I see you are in good shape (capable of) and that I am worried about you will doom day destroy (Resurrection)." (Surah Hud: 84)

After explaining the problem directly tawhid, the Prophet Syu'ib move on the issue of daily muamalah relating to honesty and fairness. It is well known that free the Madyan people reduce their weight and they do not give human rights. It is a humiliation that touched the hand pureness of heart and self-esteem as it touches perfection and glory.

The residents believe that free Madyan reducing weight is one of the ingenuity and cleverness in the sale as well as the form of cunning in taking and buying. Then he came and reminded them that free it is a despicable and including theft. The Prophet told them that free Syu'ib he worried if they continue indecency nescaya it will come down to their doom in which humans will not be able to avoid seksaan it. Notice how the intervention Syu'ib Islam through the Prophet who was sent to mankind in which he regarded the question of the sale and watch:

"O my people, cukupkanlah measure and weight with justice and do not harm humans against their rights and do not make the evil in the world by making kerosakan." (Surah Hud: 85)

Prophet Syu'ib continue preaching mission. He is repeating his advice to those in a good way and took to the road was good, not the bad road; he appealed to them to uphold it with justice and righteousness scales and remind them not to deprive the rights of others. Depriving the rights of others it is not limited to buying and selling, but also related to other actions; he ordered them to enforce the scales of justice and honesty. Thus the appeal of the religious creed of monotheism and monotheism in which he has always voiced honesty and fairness.

Religion has always commanded people to establish cooperation among them in their daily lives in ways that are wise and good, both related to labor relations, relations peribadi mahupun other relationships. Al-Quran al-Karim said: "And do not harm humans against their rights." Dan said as-Syai '(something) in the verse spoken to the things that are both material and non-material (spiritual) where in the category actions and relationships that result. The Quran forbids all forms of injustice, oppression both with regard to weighing the fruits or vegetables in the form of tyranny mahupun not pay tribute to human endeavor and their work. Therefore, the cruelty of humans will create an atmosphere of disharmony that resulted in the onset of pain, despair and indifference, and ultimately human relationships are not harmonious running and raised havoc in life. By his deep, Al-Quran reminds people not to get that done kerosakan on earth:

"And do not make the evil in the world by making kerosakan. Remnant (profit) of Allah is better for you if ye are believers., And I am not a guardian over you." (Surah Hud: 85-86)

That the intention of al-'Atsu was deliberately made kerosakan and aim to make kerosakan. Do you make kerosakan in the land, you must not deliberately to create mischief on earth. What is in the sight of Allah swt is the best thing for you if you really believe. Then the Prophet Syu'ib tell them that he could not have something to them, and he can not control them nor was he always watching them. He was just a prophet or a messenger to convey the message of his Lord:

"And I am not a guardian over you." (Surah Hud: 86)

By the way, that free his people, the Prophet Syu'ib explain the problems they face today are very important and very serious, even very heavy. He tells them of the consequences that they would receive if they make kerosakan. Finished the first portion of the Prophet Syu'ib dialogue with the people. Prophet Syu'ib has initiated talks and listen to his people. Then he quit his talk and now the opening speech:

"They said: 'Hi Syu'ib, if religion were told that we left what was worshiped by our fathers or ban and do what we want on our property. Indeed you are a very forbearing more rational" (Qur'an Hud: 87)

The residents of Madyan who reject their usual raiding and worship al-Thicket, the tree of al-Aik surrounded by branches that revolves around her. They include people who build human relations in ways that are very cruel. They like to reduce weight, and they take more of it and do not ignore the shortcomings. Consider all of that in their dialogue with Syu'ib. They said, "O Syu'ib whether your religion commands you ...?" As if religion encourages Syu'ib and ordered him and whispered that he obeyed without consideration and thought. It Syu'ib has changed his religion was a tool that moves and tools that are not conscious. Thus the cruel taunts and accusations addressed to him by the Prophet Syu'ib. Religion Syu'ib has made him mad and desperate to order them to leave what has been their worship and worshiped by their grandfathers. Their grandfathers had worshiped plants and trees while Syu'ib religion commands them to worship only Allah swt What model recklessness of Syu'ib this?

With ridicule and humiliation, the Prophet Syu'ib face dialogue going with them. Then they returned to wonder in amazement and with a mocking tone: "What is your religion that caused that we left what was worshiped by our fathers." Do you not aware that free O Syu'ib religion to interfere with our desires and the way we use our money? What is the relationship of faith and prayer with muamalah matter?

With this question, the Prophet thought that free Syu'ib they reach a certain level of intelligence. They argue in front of a matter of faith, and they deny any link between human behavior and muamalah them and their economy. This is a classic problem: it is an attempt to separate economic and Islam in which every prophet was sent to him despite the fact their names differed-Beza; This is an ancient problem revealed by the Prophet Syu'ib in which they deny that free religion interfering in their daily lives, their economy, and how they use their property. They assume that free menginfakkan property or use it or spend it is something that is not related to religion. It's about the freedom of the human peribadi. Is not that special treasure and why religion to interfere in it?

Thus the understanding of the Prophet Syu'ib to Islam brought by Prophet Syu'ib. We think so little understanding or many not totally different to the understanding of many people in our time they consider bahawasanya Islam has nothing to do with human peribadi life and the lives of their economies. By his deep, humans can use their property in accordance with kemahuan them: "Ye are a very forbearing more rational."

They want to say to the Prophet Syu'ib, if you are a wise man and a mature minded nescaya you would not have said what you said. They returned mocking the Prophet Syu'ib and condescending preaching. If you ask the people of Prophet Syu'ib understanding of their religion then they must deny that free religion is a system of life that makes life more precious, more sacred, more just and more worthy men to serve as khalifatullah in the land, if you ask them about their religion nescaya tell you that free it just a collection of spiritual values ​​is not a good color daily life. With this understanding, religion merely decoration. It is his deep understanding laughable Allah sent prophets and the teachings they bring is not for jewelry and knick-knack.

Glory to God s.w.t of it all. Almighty God sent His prophets with a new system of life, which includes a system of values ​​and ideas that it all would not be meaningful if it does not turn out to be a system to regulate life in general and life in particular. With this understanding of religion is to be started and the religion be true. And with this assumption, we understand how much religious interference in matters of everyday life: starting to love relationships perkahwinan laws, and even how to take a decision to live up to the system in menginfakkan money and use it, as well as systems in how to use and mengagihkan wealth and so on. If people understand the kind of religion that religion be something true. And if not, faith is like the debris.

Prophet Syu'ib know that free his people mocked his deep religious they considered not to meddle in daily life. However, he faced it all with gentleness and his deep affection he believed what he brought was the truth. He does not care about them and are not offended ridicule him and did not question it; he gives light to them that free he is in the truth from their Lord he is a prophet who knows the truth, he did not forbid them to leave something behind ban peribadi profitable for him; he did not want to advise them in honesty so that the market becomes quiet and he took advantage kerananya; him just a prophet preaching in which each prophet portrayed in a short phrase:

"I did not intend to except (bring) repairs as long as I still berkesanggupan." (Surah Hud: 88)

That he wanted only the al-Islah (attempt to make repairs). Thus, the content and the core mission of the prophets are true. They are al-Muslihun, that is, people who make repairs, they fix the mind, improve care and improve the lives of the general and specific life:

"Syu'ib said: 'O my people, what fikiranku if I have proof from my Lord and I awarded him of his good fortune (why have I violated His commandments)?, And I'm not willing violate you (by doing) what I forbid. except I do not mean to (bring) repairs as long as I still berkesanggupan. And no taufik me but to (help) Allah. put their trust only in Allah and unto Him
I'm back. '"(Surah Hud: 88)

After the Prophet Syu'ib explain their goals and reveals the truth to his message, he began tinkering with their intellects; he revealed to them how pergelutan people before them by the previous prophets, the people of Prophet Nuh, the people of Prophet Hud , the Nabi Saleh, and the Prophet Lut that time they did away with the time of Prophet Syu'ib. He started a dialogue with them and remind them that free their opposition stance seksaan it will bring to them. Syu'ib prophet reminded them how the fate of those who reject the truth:

"O my people, nor should a conflict between me (with you) cause you to be nasty to you like overwritten doom that befell the people of Noah or the Hud or Salih, the people of Lut was not (too) much (place) of you., And ask forgiveness of your Lord and then repent to Him, verily my Lord Most Merciful, Most Compassionate. "(Surah Hud: 89-90)

After Syu'ib Prophet of Allah and preach to explain al-ishlah (efforts to improve the community) and to remind the opposition and the danger they scare them by telling seksaan received by the people who lie before them. Nevertheless, the Prophet Syu'ib keep open the door of forgiveness and repentance for their doors. He showed them love their Lord Most Gracious and Most Merciful. But the Prophet Syu'ib choose doom. Hardness of their hearts and their desire for forbidden treasure and a sense of satisfaction with the systems that manage them, they cause them to reject the truth:

"They said: 'Hi Syu'ib, we do not understand much of what you said that.'" (Surah Hud: 91)

We do not understand you. You are the one who screwed up, and thou say something they do not understand:

"And indeed we actually saw you a weak among us." (Surah Hud: 91)

He is said to be as weak kerana indigent people and the people who suffer are those who believe in him, while the rich and the rulers have opposed them. Such considerations are generally people who do not have enough strength to face the truth of the Prophet's mission Syu'ib where he was regarded as weak:

"If not we will surely kerana merejammu family." (Surah Hud: 91)

Had it not kerana your family and your people and the people who follow nescaya we'll dig a hole and we will kill you in that hole by pelting you with stones:

"While you were not an authority on our side." (Surah Hud: 92)

The Prophet Syu'ib move from mocking way on how to attack. Prophet Syu'ib has submitted evidence to them after they ridiculed him, then they change their way dialogue. They were told that free they do not understand what he said, and they saw that free Syu'ib Prophet as weak and contemptible. And if that is not his deep they are afraid (sorry)
nescaya his family they would kill him. They appeared to the Prophet Syu'ib hatred and wanted to kill him if not his deep reasons related to his family. Faced with the threat, the Prophet continued to show the attitude of gentle Syu'ib then he asked them with the intent to arouse them to a long time sense:

"Syu'ib replied: 'O my people, is my family more esteemed than God's own perception." (Surah Hud: 92)

Is quite rational if they imagine that? They forget the nature of the forces that govern nature. Verily, Allah the Most Noble and Most Powerful. They should remember that; should not fear any one but Allah swt and not compare the power in this universe with the power of Allah swt Only the Strong Allah and only He is in control of His servants.

It appears that free people of Prophet Syu'ib getting mad and getting irritated with her, and then assembled the princes of his people:

"The leaders of the Syu'ib were proud say: 'Verily we will drive you hai Syu'ib and with people who believe with you from our town, unless ye return to our religion.'" (Surah al- A'raf: 88)

They used a new stage by threatening the Prophet Syu'ib, they threatened to kill and expel from their village, they give the option to the Prophet Syu'ib between displaced and returned to the religion of those who worshiped trees and inanimate objects. The Prophet told them that free Syu'ib his return to the problem of their religion is a matter which does not relate to the problems mentioned in the agreement. Indeed Allah has saved him from their religion and how he went back to him again? He is inviting them to the religion of monotheism and how he invited them to return to shirk and kufr? He invites them in a gentle and affectionate as they
threatened with force.

Thus the conflict between the Prophet and his people Syu'ib more continuity. Prophet Syu'ib holds propaganda mandate to confront the officials, the liars, and the rulers of his people. Finally, the Prophet began to know that free Syu'ib they no longer have his deep hope they have turned from God Almighty:

"While God you make something that is wasted in your wake? Verily the knowledge of my Lord encompasses what you do. 'And (he said):' O my people, do your according to your means, in fact I was doing (it). Soon will ye know who will be overwritten Penalty humiliate and who lie. And wait punishment (God). Verily I also wait with you. " (Surah Hud: 92-93)

Prophet Syu'ib innocent of them. They have turned away from the religion of Allah swt even belied his prophet and he was bewitched and that free accused a liar. So, let everyone do whatever they want and let them wait for the Wrath of Allah swt Then pergelutan between the Prophet and his family ended Syu'ib a new phase. They asked the Prophet Syu'ib to bring punishment from heaven if he included those right. With mencabar tone and opposed, they said, "in which punishment, where it promised seksaan Why late?"

They mocked the Prophet Syu'ib and he calmly waiting for the punishment of Allah swt Allah revealed to him to come out with the believers from the village. Finally, the Prophet Syu'ib out with his followers and came to the Wrath of Allah Almighty:

"And when Our commandment came to pass. Syu'ib We saved and those who believed along with him by mercy from us, and the people unjustly destroyed by a thunder sound, and be their dead lying in his home. As if they had never dwelt in that place. remember, misery for the people of Madyan as Thamud had been destroyed. " (Surah Hud: 94-95)

He was once a voice shouts that came to them from the crevices of clouds that blanketed. At first they may rejoice kerana imagine it would bring rain but they were surprised when it comes to those big seksaan great day.

Be done with this issue. They cry that free menyedari disastrous for them; screams singe every creature that is in the country. They are unable to move and unable to hide away and nor will they be able to save themselves.

No comments:

Post a Comment